Zpět na blog
Tipy a triky

Kontingenční tabulky, I.část – Vytvoření kontingenční tabulky

Skillmea
29.04.2019
6 minut čtení
Kontingenční tabulky, I.část – Vytvoření kontingenční tabulky

Kontingenční tabulka – vytvoření, pole kontingenční tabulky

Kontingenční tabulky. Stačí zmínit toto slovní spojení a lidé automaticky začínají mít jakousi formu alergické reakce. V některých se dokonce probudí výčitky svědomí: „Měl bych je ovládat, vždyť v životopisu mám uvedenou znalost Excelu na úrovni pokročilý.“ Máme pocit, že se jedná o něco těžkého, ve skutečnosti však kontingenční tabulky vůbec nejsou jaderná fyzika. Pojď se o tom přesvědčit.
I tebe straší kontingenční tabulky?

Jak a kdy se používají?

Kontingenční tabulka neboli tzv. pivot table je velmi efektivním nástrojem Excelu. Dokáže sumarizovat a organizovat rozsáhlá data z různých tabulek a databází. Představ si, že dostaneš v práci zadání. Všechny objednávky, které přišly do tvé firmy v rámci roku (což může být klidně několik tisíc) máš roztřídit podle jednotlivých poboček, kategorií nákupu. Zároveň chceš zjistit, kolik jednotlivá pobočka vydělala na jakém produktu, popřípadě vyjádřit procentuální podíl konkrétního produktu na celkovém počtu prodaných produktů. Pár dní by sis nad takovým zadáním trhal vlasy, nebýt kontingenční tabulky. Během pár minut ti umí poskytnout potřebné údaje k analýze a porovnávání dat. Ještě pořád si nezaslouží tvé uznání?

Vytvorenie kontingenčnej tabuľky

Tak ses k tomu odhodlal. Správně. Ještě před vytvořením tabulky je však třeba si dát pozor na několik věcí:

1. Hlavička tabulky, ze které chceš vytáhnout data musí být kompletně vyplněna, tzn. každý ze sloupců má název
   2. Hlavička tabulky nesmí obsahovat sloupce se stejným názvem
   3. V případě, že máš součtový řádek pod tabulkou, odděl ho od zbytku tabulky (stačí prázdným řádkem). Vyhneš se tak duplicitnímu sčítání hodnot.
   4.Doporučujeme vytvářet kontingenční tabulku na novém listu. Pokud totiž tabulka zasáhne do vstupních dat, natrvalo je smaže.

Vstupní údaje sis zkontroloval a už netrpělivě čekáš na to, aby ses mohl pustit do své první kontingenční tabulky. Tak směle!
1. Označ tabulku, případně buňky, ze kterých si přeješ kontingenční tabulku vytvořit

2. Na kartě Vložit klikni na možnost Kontingenční tabulka
3. Otevře se nové dialogové okno, kde uvidíš, ze kterých buněk bude kontingenční tabulka vytvořena a možnost umístění novém nebo existujícím archu.Stiskni OK. Voila.
4. Na novém listu se ti vlevo zobrazí jakási prázdná tabulka, vpravo se nachází nástroj kontingenční tabulky
Zbývá už jen získat údaje podle kritérií našeho zadání. K tomu nám poslouží nástroj kontingenční tabulky. Skládá se z 5 částí:

 1. Pole kontingenční tabulky - jsou tvořena z názvů sloupců ze zdrojové tabulky.
  2. Filtr sestavy - hodnoty, podle kterých chceme kontingenční tabulku filtrovat
  3. Jmenovky řádků - hodnoty v tomto poli budou vepsány do řádků
  4. Jmenovky sloupců - hodnoty v tomto poli budou vepsány do sloupců
  5. Hodnoty – hodnoty v tomto poli jsou číselné, využíváme při nich různé matematické operace

Texty například zadává Excel automaticky do řádků. Řekněme, že ti to nevyhovuje. Tehdy stačí jen myší přesunout požadované pole z jedné oblasti do druhé. z Jmenovky řádků do Jmenovky sloupců. Pole si tedy uspořádáš tak, abys získal co nejlepší přehled o údajích k analýze.

Potřebuješ si vytisknout kontingenční tabulku?

Nejprve ti doporučujeme zvolit si vertikální rozložení, které je vhodnější pro tisk. Svislé rozložení je vhodnější zejména tehdy, nechceš-li, aby tvoje kontingenční tabulka byla rozložena vodorovně na celém listu. Pokud se k tomu ještě přidají pole s hodnotami ve sloupcích, které jsou standardně uspořádány vodorovně, tabulka bude velmi široká.

Náš tip: Pokud tiskneš kvůli své práci množství nejen kontingenčních tabulek, v rámci úspory barvy ti doporučujeme kompatibilní náplně do tiskárny. Ty jsou v porovnání s originálními náplněmi levnější, ekologičtější, avšak stále nabízejí 100% kvalitu tisku.

Závěr

A právě jsi dospěl do bodu, kdy už dokážeš nejen vytvořit kontingenční tabulku, ale umíš si v ní údaje zorganizovat tak, aby byla analýza a porovnání dat jednodušší. Kontingenční tabulka ti dokáže ušetřit hodiny a hodiny zbytečného filtrování a ty můžeš využít svůj volný čas smysluplněji. Jak, to je na tobě. :)
I komplexní práce s kontingenčními tabulkami je součástí našeho online kurzu Excel pre pokročilé, kde najdeš rozsáhlé tutoriály pro práci s excelovskými funkcemi, makry, formátováním a podobně. Naučíš se s Excelem pracovat jako profík, což bude plusem nejen pro tvé CVčko, ušetří ti určitě spoustu času iv praktickém životě. Navíc na konci kurzu získat od Learn2code certifikát o absolvování kurzu, aby více o tvé úrovni nikdo nepochyboval!
Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by tě zajímat

Nejvhodnější software pro editaci videa (část I.)
Tipy a triky
17.04.2019
Katarína Kučáková

Nejvhodnější software pro editaci videa (část I.)

Víme, že v nabídce dostupných softwarů je někdy obtížné se orientovat a vybrat si ten, který bude našim potřebám vyhovovat nejvíce. Toto dilema neobchází ani téma editování videí. V článku ti proto představíme 3 programy, ze kterých si budeš umět vybrat i jako odhodlaný začátečník. Které to jsou? Premiere Pro CC Premiere Pro z dílny Adobe je zřejmě nejpoužívanějším softwarem používaným pro střih a editaci videí. Pod střechou Premiere Pro prošly takové filmové blockbustery jako Deadpool, Avatar nebo Gone Girl. Je určen pro současné a budoucí profesionály, náročné youtubery a pod. To ovšem nemusí odradit ani nezkušené editory. Pokud jsi začátečník, zřejmě se ti bude zdát používání Premiere Pro dost náročné, obrň se však trpělivostí k překonání těžkých začátků a nebudeš se ho chtít vzdát. Možná ale přece. Důvodem je vyšší cena, software si totiž můžeš koupit jen formou předplatného na časově omezené období, než jsme zvyklí u všech Adobe dětí. V rámci ročního plánu si tak Premiere Pro pořídíš za 23.99 Eur/měsíčně. Výhodou je neustálá aktualizace softwaru, příliš drahé to však bude pro rekreačního uživatele Premiere Pro. A v čem je Premiere Pro tak výjimečný? Adobe Premiere Pro je dostupný ve verzích pro Windows a Mac OS X, obrovskou výhodou je jeho možné propojení s Adobe sourozenci, kterými jsou např. Photoshop, After Effects nebo Audition sound editor. Flexibilní timeline umožňuje práci na různých elementech videa, jako jsou vrstvy, zvuk, text a obraz, což oceníte při komplexnějších nebo týmových projektech. Díky preciznímu color gradingu budeš umět přivést svá „syrová“ videa k životu použitím barev, včetně kalibrace bílé barvy a nastavení jasu pro různé světelné podmínky. Software navíc inteligentně analyzuje barvy vybraných klipů a aplikuje na ty požadované. Potěší tě nekonečné možnosti animací, Premiere Pro nezapomíná ani na kvalitní funkce pro zpracování zvuku. Exportování souborů se může u Premiere Pro jevit jako zdlouhavější, export videí však umíš přizpůsobit tomu, zda je určen pro mobilní obrazovky nebo plátna kin. Pokud tedy znáš svého diváka, budeš umět optimalizovat videa jako nikdy předtím.[Image] Adobe Premiere Rush Uživatele sociálních sítí určitě nadchne nová aplikace pro střih a úpravu videa, kterou je Adobe Premiere Rush. Tato appka výrazně usnadňuje přechod od snímání k editaci videí a jejich sdílení na sociálních sítích. Videa v něm upravíš jednoduše na jakémkoli zařízení, svůj projekt můžeš například začít stříhat v mobilu a dokončit na počítači. Adobe Rush poskytuje základní možnosti pro úpravu zvuku a obrazu, náročným uživatelům však postrádají pokročilejší funkce. Přesto se jedná o revoluční appku, ve které přeměníš svá amatérská videa na vizuální a zvukový zážitek. A to kdekoli. Úžasný nástroj pro generaci youtuberů, vloggerů nebo prostě lidí, kteří chtějí udělat hezká videa, ale nemají čas učit se náročné editovací programy. Všechny podstatné nástroje pro střih a editaci videí totiž Adobe zabalil do jedné appky. Jelikož se jedná produkt z rodiny Adobe, uživatel musí počítat s předplatným. Měsíčně tě appka vyjde na 11,99 Eur, možností je vyzkoušet si bezplatně Premiere Rush CC Starter Plan s neomezenou funkčností na neomezeném množství projektů, exportovat ti však dovolí maximálně tři z nich.[Image] Final Cut Pro X Dalším z kvalitních střihačských softwarů je Final Cut Pro. Ten je ovšem dostupný pouze pro Mac zařízení, což okamžitě eliminuje velkou část potenciálních userů. Pokud si ale uživatelem jablíčkového zařízení, Final Cut Pro je tím ideálním softwarem. Jedná se o rychlý (a zřejmě i nejrychlejší) a intuitivní software, který bude vyhovovat všem tvým editorským potřebám. Velkou výhodou Final Cut je jednorázová platba za jeho užívání, nemusíš tak platit „výpalné“ jako u Adobe produktů. Uživatelské rozhraní Final Cut je nastaveno způsobem dávajícím smysl i uživateli, který software otevřel poprvé. Možnosti úprav jsou v logickém pořadí a konkrétní nástroj tak budeš umět najít, aniž bys zuřivě klikal na nesprávné nástroje ve snaze najít ten požadovaný. Vytvoříš v něm i složité animace, zvukové a vizuální efekty a nabízí snadný přístup k pluginům. Na Final Cut budeš milovat jeho jednoduchý a přehledný design a inovativní časovou osu, která zajišťuje synchronizaci mezi jednotlivými stopami. Silnou stránkou softwaru je úprava zvuku. Při importování souborů máš možnost náhledu videí, čímž se vyhneš zdlouhavému nahrávání souborů, které vlastně ani nepotřebuješ. Bezproblémový je i export a renderování, nahrávání souborů. sociální sítě se děje v reálném čase, nemusíš tak čekat na exportování souboru, jeho uložení do počítače a opětovné nahrávání.[Image] Závěr Tak jak určit vítěze tohoto battle? Univerzální odpověď neexistuje, záviset to bude na tvých editorských potřebách, zkušenostech, profesionálním využití a podobně. Všechny důležité otázky jsou zodpovězeny, výběr je tedy jen na tobě! Learn2Code má pro tebe i nabídku online kurzů k uvedeným editorům, abys uměl z kteréhokoli z nich vytěžit maximum: Pokud chceš být profi user, pro kterého bude editování videí víc, než jen hobby, klikni na: https://skillmea.sk/kurzy/movie-maker-adobe-premiere-pro Ak vlastníš Mac a hľadáš kvalitný a cenovo dostupný editor,nájdeš sa tu:  https://skillmea.sk/kurzy/final-cut-pro-x Ak si vlogger,youtuber a chceš rýchly a jednoduchý editovací nástroj, toto je pre teba:  https://skillmea.sk/kurzy/adobe-premiere-rush V pokračovaní sa pozrieme na ďalšie z rady video editorov, ako sú Adobe After effects, DaVinci resolve, Sony Vegas a iné.. 
Java nejnovější verze (Java 9): příkazový řádek JShell (2. část)
Tipy a triky
21.03.2019
Skillmea

Java nejnovější verze (Java 9): příkazový řádek JShell (2. část)

Java příkazový řádekJShell Command Line je nástroj, kde můžeme zkoušet spouštět kód, aniž bychom museli vytvořit novou třídu s main metodou.[Image]JShell spustíme z bin adresáře, kde máme nainstalovanou jevu jdk ve verzi 9 a více. Při učení se preferuje použít verbose mód jshellu, což nám poskytne co nejvíce zpětné vazby při práci s konzolí. jshell –v Pokud jshell spustil bez –v můžeš jshell vypnout s příkazem /exit a pak spustit znovu s –v nastavením. Nyní můžeš zadávat výrazy. První způsob je zadeklarovat proměnnou s hodnotou a následně hodnotu vypsat:[Image]Nebo můžeš rovnou napsat výraz, který se vyhodnotí a výsledek se zapíše do proměnné, která obdrží pořadové číslo.[Image] Je možné deklarovat metody. Při psaní příkazů, pokud jshell zjistí, že příkaz není ukončen, například si napsal kadeřavou závorku a zmáčkneš enter, tak se vytvoří nový řádek na jehož začátku budou speciální znaky ...> což znamená, že pokračuješ v psaní kódu a výraz se ještě nevyhodnotí.[Image] Metodu pak voláš klasicky:[Image] Pokud bys chtěl přepsat metodu, respektive co dělá uvnitř, tak ji umíš napsat znovu a ona se přepíše a platná bude poslední napsaná. Lze také přepsat typ proměnné. Pokud na začátku bude x číslo, tak později může být String.[Image]Pod výpisy máme vždy i poznámky o tom, co se děje na pozadí. Například, že proměnná x byla nahrazena za String. Můžeš napsat metodu, která uvnitř používá proměnné nebo metody, které ještě nebyly definovány. Fungovat budou až když všechno zadefinuješ. Příkazem /list si zobrazíš kód, který jsi napsal. Každý vstup má číslo, což představuje id vstupu. Tyto id slouží i při výjimkách. Napište si příkaz, který spadne a vypíše se výjimka.[Image]Po výpisu /list zjistíme co znamenají čísla ve výpisu. Za prvé tam máme: at divide (#15:2), což znamená, že chyba nastala na příkazu s id 15 a řádku 2 toho příkazu. Za druhé at (#16:1) je další místo, kde se metoda jmenovala – klasický stack trace, ale s odkazem na /list výpis.[Image]Jshell nabízí také možnosti k doplnění, když stiskneme tab. Pokud do konzole napíšu Sy a zmáčknu tab, tak mi nabídne možnosti. Pak napíšu-li System. a zmáčknu tab, tak mám další možnosti vypsány. A tak dále.[Image]Zde se dostáváme k tomu, že umíme používat klasické dostupné api. Jako například String metody. V konzole jsem napsal prázdný String tečku a stiskl tabulátor.  [Image]Pokud některé třídy nejsou dostupné, tak je umíme importnout. Při psaní umíme typu stiskneme Shift + Tab a pak písmeno i, chceme-li importnout. Potom máme možnost udělat nic nebo importovat.[Image]Do shellu umíme psát i shell specifické prkazy. Setkali jsme se už s /list. Existují i další, například /methods pro výpis dostupných metod, /vars pro výpis dostupných proměnných, nebo /list –all pro výpis všeho i importů i chybně zadaných příkazů. Všechno, co jsme napsali, úspěšně si umíme uložit do souboru pomocí příkazu /save nazevSouboru.txt. Tento soubor je uložen ve složce bin, kde jsme spustili jshell, pokud nezadáme jinak. Znovu umíme tento program otevřít pomocí /open a název souboru. I u těchto příkazů funguje doplňování po stisku tabulátoru.[Image]Je možné psát zkratky příkazů, jsou-li ty zkratky unikátní. Jediný příkaz, který začíná na písmeno l je dopis, tedy lze napsat /l. Totéž platí i pro příkazy pro /l pokud dáme pomlčku a tab, tak dostanu možnosti. Příkaz, který začíná na a je jen jeden tak můžu napsat /l –a místo /list –all.[Image] Tento příkaz jsem spustil nad čistou novou jshell, tak si můžeme prohlédnout, co je importováno jako default. Přiblížili jsme si základní možnosti nastavení příkazové řádky JShell, je jich ale daleko více. Pokud máš zájem se do této problematiky "zavrtat" hlouběji, můžeš si prohlédnout kompletní tutoriál.  Ptáš se „proč Java“? Java je jeden z nejpoužívanějších programovacích jazyků na světě. Pokud se o Javu zajímáš (je jedno, jestli jsi začátečník, nebo už programuješ), připravili jsme pro tebe mnoho kurzů.
Jak se nepředávkovat návody
Tipy a triky
10.02.2019
Lubo Herkoo

Jak se nepředávkovat návody

Tak. Rozhodl ses naučit programovat (na learn2code jsi správně!). Je jedno, jestli chceš být Web Developer (FrontEnd, BackEnd), chceš se vzdělávat v konkrétním jazyce (PHP, JavaScript, Java, C#), nebo ses ještě nerozhodl, a chceš se jen naučit programovat. I když kniha má své kouzlo, můžeš ji číst i elektronicky, s videem to však jde nejrychleji. Tvoji rodiče si při pohledu na Tebe možná myslí, že mrháš časem, Ty však víš, že investuješ do sebe. Správně! Nad kurzy můžeš strávit dlouhé hodiny. Některé z nich mají i více modulů. Každý má však i svůj konec. Záměr autora kurzu přece nebyl získat sledovanost pro jeho videa, ale chtěl tě něco naučit. Možná ses už ocitl v tom začarovaném kruhu, kdy po ukončení jednoho kurzu hledáš hned další, který tě posune na vyšší úroveň. A pak další a další.. Na vyšší úroveň však už tutoriály a přepisování kódu z obrazovky nestačí. Ani jednoduché zadání lektorů z video kurzů nejsou dostačující. Na vyšší úroveň je třeba praxe, je třeba tvořit, pracovat na projektech, vytvářet portfolio.[Pokud se chceš opravdu posunout v programování vpřed, pusti se do zajímavého projektu.] Portfolio programátoraV zajímavém CV nemusí být mnoho projektů. Ten, kdo ho bude číst ví, jestli Tvé portfolio obsahuje zajímavé projekty, kde ses setkal s nějakými výzvami. Při absolvování kurzů si možná vytvořil jednoduchou aplikaci pro správu poznámek v Markdown formátu. Nebo sociální síť, Twitter podle tvé chuti. Všechno jsou to však projekty, které každý zná a ví, že najdeš kopec zdrojů jako takovou aplikaci napsat a tvorba takového projektu byla jen jakýmsi light fitness pro tvou hlavu. Nejdůležitější na tom však je, že ty projekty nejsou tvé. Tvůj projekt přece začíná prázdnou složkou, možná vytvořením index.html souboru, pokračuje nekonečným Google hledáním řešení tvých front-end nebo back-end problémů, implementacemi tvých vylepšení, tvých řešení, testů a refactoringu tvého kódu. V repozitáři vidět, jak dlouho jsi na projektu pracoval a jak se projekt vyvíjel. Při práci na projektech nestojíš na jednom místě, ale tvoříš, učíš se a rosteš.[Při práci na projektech nestojíš na jednom místě, ale tvoříš, učíš se a rosteš.] Na čem tedy začít makat?Každý programátor si dobré nápady na aplikace chrání. Návštěva programátorského fóra s otázkou typu “Nemáte náhodou nápad na nějaký zajímavý projekt?” bude spíše cílem posměchu než zdrojem nápadů pro tvé projekty. Nezoufej, mám pro Tebe několik rad, jak svůj mozek nenechat oddychovat příliš dlouho. Projekty jsem nevymyslel sám, většinou jsou to projekty inspirované stávajícími aplikacemi nebo všeobecně známá zadání. Přidal jsem k nim však také odkazy na dokumentaci, aby si netrávil čas hledáním kde a jak začít. Některé projekty možná nekorespondují s tvojí ideovou představou a mohou být méně zajímavé, když se však rozhodneš na něm pracovat získáš hned několik výhod: • Nestojíš na jednom místě, ale tvoříš, učíš se, rosteš, • setkáváš se s problémy (věř mi, bude jich čím dál tím méně), na které hledáš řešení, • objevuješ nové způsoby řešení problémů, tvoje stará řešení už nestačí, nebo jsou neefektivní. Level 1 - jednoduché projektyLunch picker • Taková appka již existuje, ale udělej vlastní verzi. Podstata je, že vždy když se neumíš rozhodnout, kam s kámoši půjdeš na pivo, nech to na výpočetní sílu. • Zadanie môže mať dve úrovne: První úroveň je, že databázi míst na „zábavu“ si vytvoříš sám a appka náhodně vybere některou z nich. Druhá úroveň by byla, pokud použiješ některé stávající API (Google Reviews), které tě umí lokalizovat a databázi získáš odtamtud. Collection tracker • Publikuj svou sbírku "čehokoli" ve formě katalogu. Promysli strukturu každé položky, zkus je kategorizovat, implementovat vyhledávání. Jednoduchý projektík o něčem, co tě skutečně baví. • Zadání může mít dvě úrovně: První ve formě jednoduché MVC aplikáce s Bootstrapom, napsaná v Laraveli nebo RubyOnRails. Větší skiller si může troufnout navrhnout API a design implementovat v některé JS library - VueJS, React.  Spoiler blocker pro články • Znáš to – píšeš recenzi některého oblíbeného filmu nebo knihy a nechceš čtenáře tvého textu nepříjemně překvapit vyzrazením děje, nebo klíčové informace. Podobně jako fungují "Zobrazit více" odkazy, můžeš takovou informaci ukrýt i pod "Spoiler alert" odkaz. Spoiler v textu můžeš oddělit pomocí data atributu pro tvůj <p> element: <p data-spoiler="true">Spoiler text...</p>. • Zadání může mít dvě úrovně: První ve formě jednoduchého inline javascriptu, který spustíš někde na konci svého textu pomocí <script> tagu. Druhá úroveň ve formě malé knihovny s využitím Module Pattern, kterou může použít ve svém Wordpressu kdokoli. Tax forecaster • I když politici se nás snaží přesvědčit, že si zasloužíme jistoty, jedinou jistotou v životě jsou daně. Navrhni nějakou jednoduchou appku, která bude sbírat částky tvých freelance faktur na základě vzorce, který zjistíš online (a naučíš se přitom i proč platíš tolik na daních). • Zadání může mít dvě úrovně: První úroveň je samotný jednoduchý výpočet – zadáš číslo a dostaneš hodnotu, kterou zaplatíš státu. Druhou úrovní může být databáze s historií tvých FA a implementace grafů, kde můžeš s pomocí knihovny D3.js vylíčit pěkné reporty, kolik jsi vydělal a jak se tvůj výdělek vyvíjel. Pokud tě vystrašila dokumentace D3.js, můžeš se zkusit pohrabat v knihovnách, které používání D3js zjednodušují. FlashCard generator • Pokud jsi ve stádiu učení (co bys měl být neustále) a snažíš se zapamatovat si některé důležité informace, koncepty nebo cokoli, osvědčená technika pamatování si věcí jsou FlashCards. Navrhni appku, která si z databáze nebo JSON objektu vybere pole dvojic, kde prvním prvkem dvojice bude nějaký stručný popis a druhým prvkem bude informace, kterou si máš zapamatovat. Zde je inspirace. • Zadání může mít dvě úrovně: První je implementace, jakou použili v ThoughtBot – tedy informace, kterou se snažíš naučit se jen objeví pod heslem. Druhou úrovní může být využití CSS pro zajímavou animaci, aby to vizuálně vypadalo jako opravdové „otočení karty“. Level 2 - středně náročné projektyBring your umbrella • Pokud nestíháš ráno sledovat počasí, automatizuj to. Napiš appku (nejvíce se asi hodí mobilní appka, ale užitečná může být i webová aplikace), která tě lokalizuje as využitím API ti připomene, aby sis nezapomněl vzít sebou deštník - v okolí tvé lokality bude totiž pršet. Webová appka ti může poslat e-mail oznámení. • Zadání může mít dvě úrovně: První může být aplikace bez grafického rozhraní. Druhou může být plnohodnotná weather appka přizpůsobená tvým potřebám a grafickým nárokům. Music suggestion app • Spotify má také své API. To můžeš použít k vytvoření seznamu skladeb, který budeš tvořit na základě poslouchaných skladeb, jejich žánru a jiných dostupných dat. Takhle získáš data o skladbě, kterou uživatel právě poslouchá. Tu je dokumentace, jak pracovat s playlistem. Expense tracker • Ve formě mobilní appky nebo webové aplikace můžeš vytvořit také svůj tracker příjmů a výdajů. Jejich kategorizace a kreslení grafů by mělo být samozřejmostí. Pokud se ti podaří vyřešit problém manuálního zadávání bločků, dej mi vědět – do takové aplikace rád zainvestuji. V Datamolino už vědí jak na to. • Největší challenge u tohoto projektu je asi UI/UX – aplikace by se mohla učit mé zvyky a inteligentně mi podsouvat data (kategorizaci, tagy) podle historie mých nákupů při vytváření jednotlivých položek. Na základě těchto tagů a kategorií mi oznámit, kde bych mohl příště ušetřit. Downtime tracker • Pokud máš oblíbený web, nebo plánuješ několik svých projektů, můžeš testovat, jestli náhodou tvé aplikace nemají nějaký problém. Jednoduchým scriptem přistoupíš na URL své aplikace a pokud skript nevrátí HTTP Response 200, tak tě tracker notifikuje emailem, že se něco děje. • Zadání může mít dvě úrovně: První úrovní může být notifikace emailem. Druhou úrovní může být notifikace pomocí SMS brány (Twilio), nebo web hook do tvého Slacku - pokud používáš slack. Level 3 - náročnější projektySlack bot • Znáš-li Slack a inspiruje tě automatizace, programování botů je nyní in. Některé vývojářské týmy denně absolvují "standup" - odpoví na jednoduché otázky týkající se aktuálního projektu/zadání (na čem pracují, v jakém jsou stádiu, zda se na něčem zdrželi a podobně). S pomocí Slack API můžeš vytvořit jednoduchého bota, který kontaktuje vývojáře z tvého týmu a zeptá se jich pár otázek. Jejich odpovědi můžeš sesbírat a vyhodnotit v jedné zprávě, kterou odešleš do #dev kanálu. Microlearning app • Denně bys měl věnovat nějaký čas svému vzdělávání – abys jako programátor rostl. Pokud se učíš například React nebo VueJS - můžeš zkusit použít (nebo napsat vlastní) web scrapper a získat tak jednotlivé sekce dokumentace. Denně ti tvoje microlearning aplikace může poslat jednu sekci/stránku z této dokumentace e-mailem ke studiu. Web scraper • Najdi svůj oblíbený e-shop a zkus vytvořit vlastní databázi jeho produktů, kategorií spolu s obrázky. Web scraping je zajímavým a ne jednoduchým tématem pro programátory, protože ke každému webu, který chceme scrapovat musíme přistupovat individuálně. Hint: Před tím, než se pustíš do scrapování některé domény, zkontroluj v nazev-domeny.cz/robots.txt, zda náhodou doména nemá blokovaných některých botů. Quiz Maker • Pokud se nudíš, můžeš přispět ik efektivitě našeho školství. Když jsem učil já, učitelé používali Hot Potatoes jako jejich testovací platformu. Nebo vytištěné testy s kolonkami. Vstupem do tvé quiz platformy může být JSON, který bude obsahovat vhodně zvolenou strukturu testovacích otázek, možných odpovědí a označení správné odpovědi. • Zadání může mít tři úrovně: První může být vygenerování testu z holého .json souboru. Druhou může být vytvoření administračního rozhraní, kde si testující dotazy a možné odpovědi vykliká ve formuláři. Třetí úrovní může být implementace různého typu testovací otázky (jedna správná odpověď, více správných odpovědí, dopsání správné odpovědi, seřazení do správného pořadí, vytvoření správných párů, ...) Browser extension • Nastuduj jak pracují browser pluginy a zvýš svou produktivitu blogováním distraktorů. Inspirací ti může být BlockSite – výborný extension pro blokování stránek. Blokování stránek však nemusí být jediný tip na doplněk do prohlížeče. Doplňky jsou fajn pro zvýšení produktivity, tedy různé poznámkové doplňky, časovače (pomodoro), pořízení snímku z aktuální stránky a leccos možné. Programátorské výzvy - algoritmické úkolyPokud nehledáš nápad na projekt, ale raději by ses zdokonalil v řešení algoritmických úkolů, mám tu něco i pro Tebe: 1. Advent of code • Adventní kalendář programátora (každý rok obsahuje nová zadání). Obsahuje 25 zadání orientovaných na procvičování algoritmického myšlení. Ideální pro ranní probuzení mozku, některé úkoly však mohou zabrat více času. Součástí je i leaderboard, tam se já raději ale nedívám. • Zadání můžeš řešit v kterémkoli jazyce 2. Project Euler • Podobně jako Advent of Code, i toto je sbírka zadání, která jsou však už jen archivem. To ovšem neznamená, že neobsahuje dostatek zadání - je jich tam téměř 650. Při každém zadání je uveden i počet lidí, kteří zadání vyřešili. • Zadání můžeš řešit v kterémkoli jazyce 3. Daily Coding Problem • Toto je mailinglist, který ti každý den pošle jeden programátorský problém, který můžeš rozlousknout. Problémy z této banky pocházejí z pracovních pohovorů ve firmách, jako jsou Google, AirBnB, Facebook, Apple a různé jiné. Jejich obtížnost je proto někdy dosti vysoká. Pokud se ale připravuješ na pracovní pohovor, tyto úkoly ti mohou pomoci. • Nevýhodou je, že k řešením se dostaneš až když si je předplatíš. Abychom to shrnuli. Hodnota každého programátora se ukrývá v jeho portfoliu. Jsou to právě tvé vlastní projekty, které tě budou reprezentovat na pohovoru, které tě odliší od konkurence. V článku jsme ti poskytli tipy na zajímavé projekty, které obohatí tvé CV, ale především posunou tě dál, postaví před nové výzvy a překážky. A to jako dobrý programátor určitě potřebuješ.

Nezmeškej info o nových kurzech a speciálních nabídkách